Faq

Att boka

1. Hur gör jag en hotellbokning?

För att du ska kunna genomföra din bokning kommer du att bli guidad genom Hotelopias hemsida och ges information när nödvändigt. Vår hemsida är uppbyggd med enkelhet i åtanke för bespara dig tid i ditt sökande och beställande. Stegen är som följer:

  1. Steg 1: Sök resmål och datum.
  2. Steg 2: Se sökresultat och klicka på länken för mer information.
  3. Steg 3: Välj ditt hotell och skriv in namn och betalningsinformation på vår bokningssida.
  4. Steg 4: Din bokning kommer att bekräftas och du kommer att mottaga ett e-post meddelande med ett kvitto som ska uppvisas på hotellet vid ankomst.

2. Är priserna på er hemsida per person eller per rum per natt? Inkluderar ditt pris skatt och frukost?

Alla priser som uppges av Hotelopia är per rum (inte per person) per natt och inkluderar skatt. Vi informerar om frukost ingår eller ej. Vi visar alltid slutpriset från början så att inga dolda avgifter uppkommer när du skriver in din kreditkortsinformation. Priset du ser på sökresultatsidan är priset du betalar.

3. Kan jag göra en bokning på Hotelopias hemsida utan att registrera mig?

Ja, du kan göra bokningar utan att registrera dig, men vi rekommenderar att du för att mottaga vårt nyhetsbrev och få tillgång till specialerbjudanden registrerar dig. Det tar bara en kort stund att prenumerera och du kan avsluta din prenumeration när du vill. Klicka bara på nyhetsbrev sektionen på vår hemsida.

4. Varför måste jag skriva in mitt barns ålder?

Reglerna gällande barnrabatter varierar mellan de olika hotellen. Detta är anledningen till att du när du söker hotell så ber vi dig skriva in antalet barn som kommer att bo med dig och deras ålder vid resetillfället. Alla rabatter är fråndragna på priset som uppges.

5. Kommer jag att mottaga ett hotellkvitto på min bokning?

Ja, via e-post. Du måste skriva ut det här bokningsbekräftelsekvittot och ta det med dig och visa upp det på hotellet vid incheckningen. Det behövs inte skrivas ut i färg, en svart-vit kopia är tillräcklig.

6. Vad händer om jag blir av med mitt kvitto och/eller bokningsnummer?

Ring vårt dygnet-runt öppna callcenter och de kollar upp det genom att använda ditt namn och ankomstdatum till hotellet.

7. Om bekräftningsmeddelandet via e-post inte kommer eller jag blir av med mitt bokningskvitto, hur kan jag printa ut en kopia av kvittot?

Gå till Se Din Bokning sektionen på hemsidan. Där kan du återfå och skriva ut bokningsinformationen.

8. Hur vet jag om min hotellbokning är bekräftad?

När du har fullföljt din hotellbokning kommer ditt bokningsnummer att synas på skärmen. Vi kommer också att skicka din bokningsbekräftelse, som visar hela resplanen och ditt bokningsnummer, till dig via e-post. Detta meddelande innehåller också ett kvitto som ska skrivas ut och visas upp på hotellet vid ankomst som bevis på din bokning.

9. Måste jag bekräfta min bokning med hotellet?

Nej. Bokningsbekräftelsekvittot som du skrivit ut från vår hemsida är allt du behöver.

10. Vem kontaktar jag om jag behöver hjälp?

Till skillnad från andra hotellbokningssidor, erbjuder Hotelopia dig svensktalande callcenter. Bokningar kan göras på nätet eller hos callcentret. Callcentret kan kontaktas dygnet runt skulle det uppstå några frågor vid ankomsten till hotellet eller för andra förfrågningar gällande existerande bokningar. Telefonnumret är . För att kontakta oss utanför Sverige, vänligen ring (0034) 971 178 739. Samtal från utlandet debiteras internationell samtalstaxa. (Svensktalande personal finns mån-fre: 09:00-18:00. lör. och sön: 10:00-15:00. Samtal utanför dessa tider pågår på engelska).
Åter till toppen

Betalning och personuppgifter

11. Vilka betalkort/kreditkort kan jag använda?

Hotelopia godkänner betalning med följande kort: Visa, Visa Electron, MasterCard, American Express, Diners Club, Maestro och Solo.

12. Hur säkra är mina kreditkortsupplysningar?

På Hotelopia är vi angelägna om att skydda våra kunders personuppgifter och alltid säkra att ditt betal- eller kreditkort sänds över internet i krypterad form för att garantera säker online betalning. Vi sparar inte uppgifterna om ditt betalkort/kreditkort på vår hemsida. För ytterligare information, vänligen se under vår skyddande av personuppgifter.

13. När kommer pengarna att dras från mitt kreditkort?

När du har läst igenom och bekräftat din bokning kommer pengarna automatiskt att dras från ditt kreditkort.

14. Varför måste jag betala allt med detsamma?

Enligt våra speciella avtal med hotellen måste vi ta betalt innan din ankomst för att garantera din bokning.

15. Vad gör ni med mina personuppgifter?

Vi ser mycket allvarligt på dina personuppgifter. På Hotelopia frågar vi endast efter information som är absolut nödvändig för att genomföra din bokning. Vi beskyddar dina personuppgifter som du har uppgett till oss. För att ytterligare information, vänligen hänvisa till vår Skyddande av personuppgifter

16. Är Hotelopia momsregistrerade?

Ja, vi är momsregistrerade. Om du behöver en momsfaktura, vänligen meddela detta på nätet när du bokar.
Åter till toppen

Ändra eller avboka min bokning

17. Hur kan jag ändra min bokning?

Kontakta bara Hotelopias callcenter på , uppge ditt bokningsnummer och/eller ditt namn, datum och namn på det hotell du bokat. En konsulent kommer då kunna hjälpa dig med eventuella ändringar som du vill göra.

18. Hur gör jag för att avboka

Avbokningar kan ändra på hemsidan under tillgång till din bokning avdelningen. Vänligen var uppmärksam på att alla avbokningar måste göras genom oss och inte direkt hos hotellet och kommer att falla under våra villkor.

19. Hur mycket kommer jag att debiteras om jag avbokar?

Innan du bekräftar och godkänner din bokning kommer du upplysas om den exakta avbokningsavgiften för det just det hotell du har valt. Att minska antalet bokade nätter inom en viss tidsperiod kan också resultera i liknande avgifter.

20. Vad händer om jag behöver en återbetalning?

Hotelopia kommer att refundera pengarna direkt till det betalkort/kreditkort som användes för att betala bokningen. Vi sparar inte betalkort/kreditkort information på vår hemsida, men banken kommer att kunna identifiera ditt kontonummer från ditt bokningsnummer.
Åter till toppen

Allmänna frågor

21. Hur kan jag få reda på de mest fördelaktiga erbjudandena?

Du finner en lista över våra utvalda erbjudanden på vår hemsida och vi skickar regelbundet ut nyhetsbrev med bra erbjudanden. Alla priserna som visas i våra sökresultat är de bästa priserna tillgängliga vid den tidspunkten och är kraftigt nedsatta.

22. Vad händer med min hotellbokning om mitt flyg är försenat?

Alla hotellrum hålls fram till kl. 22.00 på ankomstdagen. Om det finns risk för sen ankomst, vänligen antingen skriv in din flyginformation i sektionen för speciella förfrågningar när du bokar och informationen kommer att överlämnas till hotellet eller ring vårt callcenter. Om du är oväntat försenad på flygplatsen kan du kontakta vårt callcenter dygnet runt på telefon och hotellet kommer att underrättas om att hålla bokningen.

23. Är transfer inkluderat?

Transfer är inte inkluderat. Det kommer att vara ditt eget ansvar att arrangera din ankomst och avresa till och från hotellet.

24. Hur kan ni hålla så låga priser?

Vårt moderbolag servicerar över 30 miljoner kunder om året och som ett resultat av det har vi förhandlat fram kraftigt reducerade priser för våra kunder. Dessutom, eftersom vi är ett internetföretag utan butiker så hålls våra utgifter på en lägre nivå vilket ger oss möjligheten att erbjuda även dig besparingar. Du kan spara upp till 75% genom att boka med oss.

25. Hur många kilometer går det på en mil?

Användbara omvandlingsformler:

  • 1.6 kilometer motsvarar 1 mile.
  • 1 kilo = 2.2 lbs.
  • 1 pint = 570 ml.
  • 1 liter = 1,75 pints.

26. Varför är priset annorlunda från när jag sist kollade?

Ändringar kan göras för att återspegla marknadens förhållanden och valuta variationer. Vi omförhandlar löpande våra priser med hotellen för att kunna ge dig så låga priser som möjligt. När en bokning har blivit bekräftad kommer priset inte att ändras.

27. Jag har just ringt till mitt hotell och de har inga uppgifter om min bokning. Varför?

Vi har ett garanterat antal rum varje natt året runt på våra hotell med kontrakt. Vi behöver bara informera hotellet om vem som ska bo på rummet ett par dagar innan. Därför, om du kontaktar hotellet innan detta kommer de inte ha ditt namn eller känna till ditt bokningsnummer.

28. Vad är era villkor?

Vänligen klicka här för att se Hotelopias. Villkor
Åter till toppen